Om scenariet

Atter en Lys og Lunefuld Aften er et stemnings- og karakterfokuseret krospil, der fortsætter fortællingen om Krofatter Vagner, hans kone Beatrise, deres kro Den Gyldne Gris og de gæster, de har på kroen. Tonen til spillet er overvejende positiv, men naturligvis med plads til drama og konflikt. Spillet er teknisk set sat i landet Vannadon og dets univers, men det er ikke et krav at spille karakterer fra universet – kroen ligger langs en af landet primære handelsruter, og der kommer derfor ofte folk fra lande, kroens folk aldrig før har hørt om.

Der bliver serveret aftensmad som en del af spillet, og der er mulighed for overnatning både i telte og i læ under et halvtag i en gammel stald.

Gæsterne på kroen

Kroens gæster tæller alt fra de lokale bønder, soldater og lavadel til gennemrejsende handelsfolk og gøglere fra fjerne lande. Det vannadonske univers er klassisk high fantasy med alt, hvad der hører sig til af riddere, elvere, magikere og gobliner. Uanset deres erhverv er det dog de færreste gæster, der medbringer våben på kroen, da der er tale om en festlig lejlighed.

Beskriv dig som gæst

Vi opfordrer alle til at sende en kort baggrundshistorie sammen med deres tilmelding, som kort fortæller, hvem de er, hvor de er fra, og hvor de er på vej hen. Hvis I kommer som en gruppe, bør denne også beskrives i mindst én af baggrundshistorierne. Baggrundshistorien bruges af os til at skrive plot til den enkelte spiller og gruppe, så de er ønskede, men ikke obligatoriske. Det giver os også mulighed for at lægge mere op til intriger eller konkurrencer alt efter, hvilke typer der befinder sig på kroen.

Regler

Som udgangspunkt er der igen til dette spil, grundet dets fokus på karakterer og stemning, ingen mekaniske regler andet end Du kan, hvad du kan. Derudover vil vi anvende de samme tre evnekort som sidst til brug i spil og konkurrencer, der alle kan anvendes en enkelt gang: Den Stærke (+1 til styrke), Den Snu (Snyd åbenlyst i spil) og Den Skarpe (Opdag åbenlyst snyd). Hver spiller starter med tre kort, men det er muligt at finde flere i løbet af aftenen - for eksempel kan det være, krofatter har en smule magiske urter liggende, der kan give en fordel i legene.

Off-game har vi selvfølgelig også regler ud over gængs dansk lovgivning og almindelig god opførsel:

  • Spillet har en aldersgrænse på 18 år. 16- og 17-årige må deltage med en værge, men ikke købe øl i baren.
  • Ingen former for kamp er tilladt indenfor. Vi opfordrer desuden eventuelle kampe, der måtte opstå, til at blive afviklet i den kamparena, der opføres til spillet.
  • Vi forbeholder os retten til at sende folk tidligt i seng, hvis vi vurderer, at de er for fulde til at spille videre. Det var en Lys og Lunefuld Aften er et krospil, hvor der også er mulighed for at drikke, ikke et drukspil, der tilfældigvis er placeret i en kro.
  • Og sidst, men ikke mindst: Spil med og hav det sjovt!

Arketyper

Der er fire arketyper i spillet, der hver især generelt beskriver et sæt evner. Det er op til hver spiller at matche en arketype med deres beskrivelser af deres karakter, og de vil følgende ved indtjek få udleveret evnekort, der tilsvarer deres arketype. Under hver arketype er desuden nævnt forslag til erhverv, som denne typisk vil have.

  • Den Stærke: Krigeren, den klassiske helt, håndværkeren. Alle har de til fælles, at deres fysiske form er noget ud over det sædvanlige, og de starter derfor spillet med tre Stærke-evnekort.
  • Den Snu: Tyven, gøgleren, kunstneren. Uanset, om de jonglerer med kegler, maling eller mønter, er disse typer kendetegnet ved deres flydende (og til tider snydende) bevægelser. De starter spillet med tre Snu-evnekort, der tillader dem at snyde åbenlyst i spil, hvor det ellers ville blive opdaget.
  • Den Skarpe: Præsten, pengeudlåneren, heksen. Hvorend de har deres indsigt fra, er der sjældent noget, der undslipper deres opmærksomhed. De starter derfor spillet med tre Skarpe-evnekort og kan derfor gennemskue mere snu personagers snyd.
  • Den Snarrådige: Handelsmanden, jægeren, skjalden. De lever alle i en verden, hvor kløgt og evnen til at bruge den hurtige er afgørende for deres overlevelse, og deres evne til at tilpasse sig er uundværlig. Den sikrer dem også, at de starter spillet med et Stærke-kort, et Snu-kort og et Skarpe-kort.